zondag 30 augustus 2009

Kultur am Sonntag

'Het is zondagmiddag en we rijden door Afrika' was een gevleugelde uitspraak van mij en K. in Ghana. Altijd zaten we op zondag urenlang in de auto op weg terug van een tripje buiten Accra. In Oostenrijk wordt het 'Am Sonntag machen wir Kultur'. Vandaag vol goede moed op de fiets naar Museum Liechtenstein met één van de grootste privé collecties Oude Meesters. Maar het mocht niet zo zijn, ik kon de collectie alleen bekijken als ik voor een astronomisch bedrag een kaartje kocht inclusief concert en lunch. Omdat mijn gemiddelde museum-interesse-span slechts 1 uur is, geen goed idee. De directeur klaagt over weinig bezoekers las ik online, zou het ermee te maken kunnen hebben dat ze slechts 4 dagen per week open zijn en €30 voor een kaartje vragen? Dus naar het MUMOK in het MuseumsQuartier. Het werk van Cy Twombly kon mij maar matig boeien. Nee dan vorige week, het Leopoldmuseum met het schitterende werk van Joseph Maria Auchentaller, pure Jugenstil, en uiteraard het eveneens schitterende werk van 'de helaas veel te vroeg gestorven' Oostenrijkse expressionist Egon Schiele.

Geen opmerkingen: