vrijdag 13 november 2009

Drie keer is scheepsrecht?

Gisteren heb ik me weer naar de opera laten verleiden, maar ik had gratis kaartjes voor de opera Lady Macbeth van Mzensk van Dimitrij Schostakowitsch dus ja. Wie weet denk je dan, het is geen ballet dus laten we het nog maar eens proberen. (De eerste uitvoering vond plaats in het Maly Theater in Sint-Petersburg op 22 januari 1934. Twee jaar lang werd de opera met groot succes opgevoerd in de Sovjet-Unie. In 1936 kwam daar abrupt een eind aan toen een anoniem krantenartikel in de Pravda het werk verpletterend bekritiseerde. Het artikel was getiteld "Chaos in plaats van muziek" en wordt vaak toegekend aan Stalin. De toenmalige leiding van de Sovjet-Unie en haar handlangers in de Bond voor Russische Componisten veroordeelden dit werk officieel als zijnde te moderne en decadent. Meer waarschijnlijk werd aanstoot genomen aan het verhaal van de opera: een mishandelde vrouw die zomaar beslist zich te wreken en bovendien eindigt als tragische heldin, kon Stalin's Rusland missen als kiespijn). Het was best wel erg bijzonder. Snoeiharde takkeherrie uit de orkestbak. Veel sex en lust. Het toneelspel van deze opera mensen was niet heel goed maar de zang was dat wel. En het verhaal had veel hoogdramatische elementen. Er werd zeer magertjes geklapt door het Oostenrijkse publiek en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat we de tweede helft hebben overgeslagen, want het duurde te lang, maar ik heb toch ruim 100 minuten gefascineerd zitten luisteren en dat is best bijzonder!

Geen opmerkingen: