woensdag 2 juni 2010

Desalniettemin

Ik liep natuurlijk hopeloos achter als niet-twitteraar werd mij verzekerd, dus sinds vorige week volg ik de tweets van wat willekeurige kamerleden en lijsttrekkers tijdens hun verkiezingscampagnes. Ik weet nu dus op welk marktplein ze staan te folderen of aan welk debat ze deelnemen, dat is vaak ook het enige dat je kwijt kan in die korte berichten. Hun tweetgedrag en taalgebruik wordt ook geanalyseerd en nu is het verwijt dat niet iedereen voldoende terugtweet naar hun volgers. Maar dat is toch niet te doen? Mijn voorlopige conclusie is (het is nu een week dat ik kijk hè) dat het mooiste dat twitter tot nu toe heeft voortgebracht de verrijking is van het Nederlandse taalgebruik met alle derivaties van het woord 'twitter' (wat dacht je van 'politwiek'?). Dat is trouwens een moeilijk woord 'derivatie'. Dat is niet verstandig, aldus een taalkundige van de week op BNR radio die Marianne Thieme noemde als voorbeeld van iemand die te moeilijke woorden gebruikte in haar media optredens. Ze had 'desalniettemin' gebruikt en 'paradigma' en dat snappen de burgers niet. Kijk ook eens hier voor pareltjes van het Nederlandse taalgebruik in verkiezingstijd.

Geen opmerkingen: