zaterdag 28 februari 2009

Chief Nana

In Ghana noemt men mij Nana. De verwarring was groot in de dagen voor mijn aankomst hoorde ik op mijn eerste dag: Is ze een Ghanese? Is ze nu een man of een vrouw? Op de deur van mijn kantoor prijkt de naam: Nana Stolze, secretary for Trade & Culture. Wat wil het geval, Nana is hier een veel voorkomende naam. In de straten hangen nog de verkiezingsplakkaten van Nana Akufo Addo, de presidentskandidaat die het niet is geworden. Op de bijeenkomst in Elmina waar ik was liepen ook minstens 2 mannelijke Nana's rond. Die werden namelijk constant aangeroepen waarop ik me verbaasd afvroeg wie mij toch steeds riep op mijn tweede dag in Ghana. O ja, het is een naam die ook vaak (?) wordt gebruikt voor een belangrijke man, een chief wist iemand me nog te vertellen. De vrouwelijke variant betekent 'moeder van de aarde'. Het is fijn om thuis te zijn, ergens waar men je op waarde weet te schatten. Daarvoor vergeet ik graag eventjes de correcte spelling van mijn naam.

1 opmerking:

Hans de Jong zei

Lieve Chief Nana,

Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen. Nog geen onderzeeboten voorbij zien komen in de Atlantische Oceaan? Verwacht ook nog foto's van je Crib. Verder dient de naam van deze blog te worden aangepast want daar staat nog Nanna.

Groet,

Hans.