zondag 26 april 2009

Bikiniboeken deel II

Weer een stapeltje boeken uit. Omdat ik als postmoderne hedonist mijn werk heel belangrijk vind, had ik Ode aan de arbeid van de filosoof Alain de Botton meegenomen. Een vrij obscuur plaatjesboek waarin hij zijn fascinaties voor bepaalde beroepsgroepen beschrijft en de werkende mens volgt. Maar ik begrijp zijn fascinaties niet. Dan worstel ik me door Gomorra, het 'bloedstollende verslag over de werkwijze van de camorra' in Italië, dat zo succesvol verfilmd is. De auteur beschrijft iedere vete tussen de clans, iedere moord en iedere vergelding en het enige dat ik denk is, kan het mij eigenlijk werkelijk schelen dat hele volksstammen Italianen elkaar vermoorden? Dus dan doe je als schrijver iets verkeerd, je moet toch op zijn minst als lezer iets voelen van begrip, afkeer, walging of fascinatie voor het fenomeen. Ook hier weer niet. Maar er is ook goed nieuws. De laatste van Esther Gerritsen De kleine miezerige god . Mevrouw Jovkov is één van de leukste boekpersonages in jaren, lezen dus, om je heel ongemakkelijk van te gaan voelen bij haar optredens. Nu lees ik Rusland voor gevorderden van Jelle Brandt Corstius. Dat past wel bij Ghana. Ik moet er hardop om lachen, droogkomisch daar houd ik wel van! O, en dan nog een tip. Mocht je de film Slumdog millionaire nog niet gezien hebben, niet doen, lees het boek! De Oscars voor deze film zijn onbegrijpelijk. Het boek echter is geweldig! Het is geen slap Bollywood liefdesverhaal maar een schitterende roman over een bijzonder jongetje.

2 opmerkingen:

Hans de Jong zei

Ik vond de documentaires van Jelle Brandt Corstius beter....

Alexander van Dinter zei

Gomorrah de film vond ik beter dan het boek - misschien een vertalingsprobleem?
Liefs!

M