zondag 7 juni 2009

Het bezit van de zaak....

Ik kijk hier veel slechte tv, zo ook gisteren toen het regende en er geen internet was de hele dag op mijn hotelcompound. De enige weekenduitjes hier zijn naar het strand of naar een van de 3 supermarkten, nodeloos te zeggen dat ik me een beetje verveelde. Dus heb ik een marathonsessie gezien van mijn favoriete programma Clean House. Een fascinerend programma dat draait om mensen die niet in staat zijn hun bezittingen in toom te houden. Uiterlijk beschaafde en intelligente mensen halen het Clean House designerteam in huis. In veel huizen kan je de vloer niet eens meer zien, het is totale chaos en wanorde en sommige familieleden komen alleen nog thuis om te slapen omdat ze de troep ontvluchten. Het team komt helpen maar dan komt het meest interessante deel van het programma. Men moet ook afstand doen van spullen, een gedeelte wordt verkocht in een yard sale en de rest gaat naar het goede doel. Met het geld dat de sale oplevert, opgetopt met een royaal extraatje van het programma, wordt het interieur schitterend opgeknapt en ingericht met hele mooie opbergsystemen en ordentelijke inloopkasten. Clutter free! Maar voordat het zover is, zie je wanhopige en huilende volwassen mensen die geen afstand kunnen doen van de meest idiote gebruiksvoorwerpen. Zakken vol knuffelbeesten, verroeste BBQ's, halflege overjarige likeurflessen, honderden bouquetreeksromannetjes, spuuglelijke lampen en kapotte bankstellen, kleding die een halve eeuw geleden al niet meer in de mode was enz. enz. Het weggooien van de dingen leidt regelmatig tot heftige discussies en uitbarstingen waarbij aan de meest waardeloze troep herinneringen worden gekoppeld. Het is fascinerend. De consumptiemaatschappij ten top. Ik wil in dat Clean House team.

Geen opmerkingen: