donderdag 4 juni 2009

Ritsen

Ik probeer natuurlijk om op mijn geheel eigen beminnelijke wijze ook wat te brengen aan de Ghanese samenleving in Accra. Ik ben hier tenslotte 4 maanden te gast. Wat ik nu al ruim 3 maanden dagelijks probeer uit te leggen is het fenomeen 'ritsen', in het verkeer wel te verstaan. Dat houdt in dat ik altijd één invoegende tro tro (mini bus) of auto voor laat. Vervolgens geef ik extra gas om weer aan te sluiten op zijn of haar bumper. Dit gedrag levert mij dagelijks diverse bijna botsingen op (geen zorgen, ik rij een hele grote angstaanjagende auto dus daar win ik het altijd op). Dan zwaai ik naar de chauffeur van de auto die links of rechts probeert voor te dringen met één wijsvingertje omhoog. Dat betekent dus: Ja, ik laat met plezier één auto voor en meer niet, achteraan sluiten jij! Ik heb niet de indruk dat het begrepen wordt.

1 opmerking:

Hans de Jong zei

De heer in het verkeer is vaak een vrouw....