donderdag 3 december 2009

Stijlfiguren en Sinterklaas

Mijn favoriete stijlfiguren zijn de valse beschuldiging en de moedwillige verdraaiing van feiten (op de voet gevolgd door de hyperbool). Het zal u vast niets verbazen. Niets is leuker dan de kamer van een collega in te stappen en hem of haar ergens van te beschuldigen: 'Heb je nu alwéér de hele koektrommel leeggegeten?'. Jammer alleen dat de amant dit ook meent te moeten vermelden in zijn gedicht aan Sinterklaas.

Mijn liefste heeft vele goede kwaliteiten
Geen ontkenning daar
Maar ze verdraait heel graag de feiten
En nu zijn de rapen gaar


...hij gaat zo nog een hele poos door met lamenteren tegen de Sint maar dan komt hij gelukkig weer tot bezinning...

Ik bof, ben ik mij welbewust
Met Sissie aan mijn (verre)zijde
En heb ik haar eenmaal weer gekust
Schuift zij dit drama weer terzijde


Geen opmerkingen: