zaterdag 28 augustus 2010

Taalwaarschuwing

Vrouwen die hun man 'vader' noemen, het is vreselijk en het sterft uit maar het bestaat nog wel, voornamelijk in de provincie bij 50-plussers. Erger zijn de dingen van nu, de afkortingen. Moeders die het hebben over hun 'kids' en vrouwen die hun dochter of ieder willekeurig ander vrouwtjeskind 'meis' noemen, ik gruwel ervan. Het is eng, hysterisch en belachelijk. Van deze staaltjes lettergreep-vermoeidheid zijn we nog lang niet af, getuige diverse bijdrages vanochtend op Facebook. Het zijn kinderen en een meisje. Mensen die deze woorden gebruiken zijn vaak dezelfde mensen die de namen van hun vrienden afkorten in 'Mo', 'An', 'Mir' of 'Mars'. We moeten blijven optreden tegen deze onzorgvuldige mensen, laat je niet afkorten! Doe afkorten in de ban!

1 opmerking:

Hans de Jong zei

Nanna Stolze,

Ik zal je nooit meer Nan noemen. Ik schaam mij diep! Ook wordt vanaf heden Tante Nans (je weet wel: die op die gans zat) in de ban gedaan want feitelijk ben je geen tante van me.

Mea culpa!

Hans (van C :-)